.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تنوع زیستی دریای خزر در معرض خطرات جدی

مديركل محيط زيست مازندران گفت: درياي خزر شرايط خوبي به لحاظ زيست محيطي ندارد و تنوع زيستي درياي خزر دچار خطرات جدي است.

به گزارش فارس ، رسول علي اشرفي‌پور در مراسم روز دريانوردي كه در بندر نوشهر برگزار شد، اظهار داشت: درياي خزر 40 درصد از حجم آب‌هاي درياچه‌هاي جهان را داراست و از نظر منابع زيستي گونه‌هاي مختلف گياهي و جانوري را در خود داشته و از نظر اين منابع زيستي و نقشي كه در معيشت و ارتقاي اقتصاد آبزي پروري دارد در خور توجه است.

وي ادامه داد: وجود ذخاير عظيم نفت و گاز كه يك چهارم ذخيار نفتي خاورميانه را در خود دارد يكي ديگر از مزاياي اين دريا است.
مدير‌كل محيط زيست مازندران آب وارده به اين درياچه را 260 تا 340 كيلومتر مربع عنوان كرده و گفت: پنج درصد از اين ميزان از رودخانه‌هاي شمال كشور تامين مي‌شود كه در خور توجه است و نقش رودخانه‌هاي شمال كشور در اين مسير حائز اهميت است.
علي‌اشرفي پور خاطرنشان كرد: اثرات آب درياي خزر و مسائل مربوط به اكوسيستم ساحلي و فراساحلي تصاعد هندسي براي اثر رودخانه‌ها قائل‌اند كه ارتباط مستقيم با حفظ شريان رودخانه‌اي و آبراه‌هاي وارده به خزر دارد.
وي با ابراز نگراني از وضعيت زيست محيطي اين دريا گفت: همكاري مشترك بين كشورهاي همسايه در مورد تعهد نسبت به كنوانسيون‌ها و قوانين حفاظت زيست محيطي در مورد درياي خزر الزامي است و تكنيك‌هاي اجرايي را بايد از نظر مهندسي تقويت كرد.
مدير‌كل حفاظت از محيط زيست مازندران ادامه داد: در چهار سال گذشته محيط زيست استان با برنامه‌هاي مهندسي منسجم و پايش مانيتورينگ كردن در كناره و پس كناره دريا در طول 338 كيلو متر نوار ساحلي مازندران واحدهاي اين مسير را مجبور به استفاده از سيستم تصفيه فاضلاب مجهز و معين كرد كه حجم پساب‌هاي وارده به صورت استانداردهاي بين‌المللي باشد.
وي خاطرنشان كرد: شهرداري‌ها بايد بند 20 ماده 55 قانون شهرداري‌ها را پررنگ‌تر كرده و با اجراي آن معضلات زيست محيطي شهرها را حل كنند.
علي‌اشرفي‌پور با اشاره به فاضلاب‌هاي شهري و روستايي ادامه داد: در سال 370 ميليون متر مكعب حجم فاضلاب وارد آب و خاك استان و بعضا درياي خزر مي‌شود كه در طول چند سال گذشته شاهد شكوفايي جلبكي در كرانه‌هاي دريا به ويژه در غرب مازندران بوده‌ايم كه مسئله مهمي است.
وي افزود: بايد شهرهاي استان به سيستم تصفيه فاضلاب مجهز شوند و در اين زمينه اقداماتي نيز انجام شده اما حجم اعتبارات تكافوي حجم وسيع كار را نمي‌دهد و وزارت نيرو بايد فكري اساسي در اين مورد انجام دهد.
وي همچنين زباله‌ها را از ديگر معضلات زيست محيطي استان ذكر كرد و گفت: هشت پروژه كارخانه كمپوست در سراسر استان در حال شكل‌گيري است كه در اين ميان اين كارخانه در شهرستان تنكابن در مراحل پاياني قرار داشته و تا آخر سال‌جاري راه‌اندازي مي‌شود.
مدير‌كل محيط زيست مازندران با اشاره به بخش دريانوردي نيز خاطرنشان كرد: بر اساس كنوانسيون‌هاي دريايي و حفاظت از محيط زيست دريايي بايد شرايط ورود، لنگراندازي و محل پهلوگيري كشتي‌ها براي اين اداره مشخص شود تا مديريت لازم در اين مورد انجام گرفته و كار كارشناسي حفاظت از محيط زيست دريايي نيز صورت گيرد.
وي افزود: در چهار بندر تجاري و نفتي استان شامل نوشهر، امير آباد، فريدونكنار و پايگاه نفتي نكا بايد پايگاه‌هاي محيط زيست دريايي ايجاد شود.
وي در پايان تصريح كرد: استان‌هاي شمالي كشور و همسايگان دريايي بايد با يكديگر ارتباط موثر از نظر زيست محيطي داشته باشند و تفاهمنامه‌ها و قوانين مقرر شده رعايت شود كه نمونه بارز عدم رعايت آن توسط كشورهاي آذربايجان و قزاقستان است كه مسائل مديريت زيست محيطي از نظر منطقه‌اي در خصوص نفت و امور مربوط به آن را رعايت نمي‌كنند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

k 9 مهر 1388
باز بیاین پالایشگاه حسن آباد سفلای بهشر را بسازین...تنوع زیستیمون هم گند بخوره

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.689 seconds.